Para ulama berbeza ijtihad dalam menentukan hukum berselawat atas
Nabi s.a.w. dan keluarga Baginda
(selawat ibrahimiyyah)
Mazhab Hanafi dan Maliki
Selawat atas Nabi s.a.w. dan keluarganya adalah sunat semata-mata.
(Al-Dur al-Mukhtar,jil 1, hlm 478)
Imam al-Shawkani pula mengatakan bahawa tiada sebarang dalil yang kuat di sisinya yang menunjukkan kewajipannya. Sedangkan Nabi s.a.w. ketika mengajar seorang lelaki yang buruk solatnya tidak langsung menyebut tentang becaan salawat atasnya dan Nabi bersabda selepas itu, maksudnya:
"Jika kamu buat perkar tadi (pergerakan solat yang diajar tadi), maka telah sempurna solatmu."
(Nayl al-Awtar, jil. 2, hlm. 288)
Mazhab Syafi'i dan Hanbali
Wajib selawat atas Nabi s.a.w. selepas tasyahud akhir. Adapun, selawat ibrahimiyyah sunnah di sisi mazhab Syafi'i dan wajib di sisi mazhab Hanbali.
(Mughni al-Muhtaj, jil. 1, hlm. 173)
Imam al-Syafi'i berpandangan tasyahud sahaja yang wajib manakala selawat adalah sunat dalam tasyahud akhir. (Al-Um, hlm. 92)
Bagi menggandakan usaha untuk memperoleh kebaikan dan kesempurnaan dalam solat, tiada keraguan lagi akan adanya keperluan dan kebaikan untuk berselawat atas Nabi s.a.w. dan juga keluarga Baginda dengan selawat ibrahimiyyah.

Mazhab Hanafi dan Maliki
Selawat atas Nabi s.a.w. dan keluarganya adalah sunat semata-mata.
(Al-Dur al-Mukhtar,jil 1, hlm 478)
Imam al-Shawkani pula mengatakan bahawa tiada sebarang dalil yang kuat di sisinya yang menunjukkan kewajipannya. Sedangkan Nabi s.a.w. ketika mengajar seorang lelaki yang buruk solatnya tidak langsung menyebut tentang becaan salawat atasnya dan Nabi bersabda selepas itu, maksudnya:
"Jika kamu buat perkar tadi (pergerakan solat yang diajar tadi), maka telah sempurna solatmu."
(Nayl al-Awtar, jil. 2, hlm. 288)
Mazhab Syafi'i dan Hanbali
Wajib selawat atas Nabi s.a.w. selepas tasyahud akhir. Adapun, selawat ibrahimiyyah sunnah di sisi mazhab Syafi'i dan wajib di sisi mazhab Hanbali.
(Mughni al-Muhtaj, jil. 1, hlm. 173)
Imam al-Syafi'i berpandangan tasyahud sahaja yang wajib manakala selawat adalah sunat dalam tasyahud akhir. (Al-Um, hlm. 92)
Bagi menggandakan usaha untuk memperoleh kebaikan dan kesempurnaan dalam solat, tiada keraguan lagi akan adanya keperluan dan kebaikan untuk berselawat atas Nabi s.a.w. dan juga keluarga Baginda dengan selawat ibrahimiyyah.
writing by: ^UR @!^@ #U$^@
1 comment:
Post a Comment